Wybór odpowiedniej dętki
Wybór odpowiedniej dętki rowerowej może być nie lada problemem. Istnieje wiele różnych rozmiarów i tabel, jak mamy się w tym wszystkim połapać? Jeśli kiedykolwiek miałeś problem z doborem odpowiedniej dętki to ten poradnik jest dla Ciebie.
Odpowiednia dętka, czyli jaka?
Aby prawidłowo dobrać dętkę, która będzie pasowała do naszego jednośladu musimy sprawdzić kilka rzeczy. Po pierwsze zerknijmy na nasze koło i sprawdźmy jaki wentyl będzie odpowiedni. Na rynku występuje kilka rodzajów wentyli i każdy jest trochę inny.
Wentyl Dunlopa czyli tzw. wentyl rowerowy, jest to zaworek, który był dość popularny, natomiast w ostatnich czasach wychodzi z użytku. Powszechnie dostępny w sklepach natomiast producenci rowerowi jakoś niechętnie go używają. Występuje w oznaczeniu DV.
Wentyl presta – od niedawna wentyl, który powszechnie występuje na naszym rynku. Wszystko za sprawą tego, że jest cieczy od swoich konkurentów dzięki czemu obręcz ma mniejszą dziurę i powinna być nieco wytrzymalsza. Już od jakiegoś czasu wentyle te występują w rowerach szosowych natomiast od niedawna producenci używają go w rowerach większości kategorii. Występuje w oznaczeniu FV lub SV
Wentyl schrader czyli tzw. wentyl samochodowy. Popularny i szeroko stosowany przez producentów. Jest to ulepszona wersja wentylu rowerowego, dzięki czemu jest wstanie wytrzymać większe ciśnienie. Występuje w oznaczeniu AV.
Jeśli już zerkniemy na nasze koło musimy zmierzyć, czy mamy dużą dziurkę (8 mm) czy małą (6 mm). Gdy już dokonamy tej czynności wiemy jaki wentyl będzie pasował do naszego koła. Istnieją również redukcje, które pozwalają zamontować preste do otworów o większej średnicy, ale korzystałbym z tego tylko w ostateczności.
Przechodząc do kolejnego punktu musimy spisać rozmiar naszego koła. Wszelkie napisy powinny być dostępne na naszej oponie. Dane te mogą być podane w mm lub calach. Poniżej zamieszczam tabelę, z którą polecam się zapoznać.

Jeśli więc posiadamy oponę o wymiarach 700x32C to nasz wybór padnie na popularną dętkę 32-622. Jest to niezmiernie ważne, aby dętka była dobrze dobrana do naszej opony. Większość dętek posiada zakresy, w których mogą być użytkowane, np. dętka Continental posiada zakres od 32c do 47c więc powinna pasować do większości kół. Zatrzymując się na kołach szosowych bardzo ważną kwestą jest długość wentyla, którego poszukujemy. Występują w rozmiarach 42 mm, 60 mm bądź 80 mm. Wymiary mogą się trochę różnić w zależności od producenta. Ja wzorowałem się na dętkach firmy Continental. Jeśli więc stoimy przed zakupem odpowiedniej dętki polecam zmierzyć jakiej długości wentyl jest nam potrzebny.
Jeśli więc mamy zakupić nową dętkę warto sprawdzić czy wszystko będzie ok, warto zwrócić uwagę na wentyl, jego długość oraz jakiego rozmiaru szukamy. W tabeli zostały wymienione tylko najpopularniejsze rozmiary, czasami w starszych rowerach mamy do czynienia z innymi wymiarami, jednak w dzisiejszych czasach znalezienie odpowiedniej opony bądź dętki nie stanowi dużego problemu. Jeśli chodzi o dętki to polecam kupować te firmowe, ponieważ są zdecydowanie lepiej wykonane i nie występuje u nich „efekt balonu” gdzie ścianki naszej dętki są nierówne. W tańszych dętkach czasami po napompowaniu możemy zaobserwować, że dętka w pewnym miejscu jest zdecydowanie inna niż jej pozostała część i nie mówię tutaj o miejscu zamocowania wentyla.